Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.

Artikelen

Drukken met gratie

Sommige drukkers zijn net truckers. Only size and volume do matter. Maar hoe zit het met de lichtvoetige creativiteit? En de geruisloze snelheid van grote volumes in een hoge kwaliteit in een korte tijd produceren?

‘In grafisch Nederland heb je drukkers, en die zeggen: ik druk alleen, en dat doe ik goed.’ Arthur Diephuis (samen met Eric van den Broek partner) zegt het ter illustratie. Want: zo zijn ze bij True Colours niet. Diephuis: ‘Om te beginnen moet ik altijd corrigeren dat wij niet specifiek een drukker zijn. We hebben wel een drukkerij, maar we afficheren onszelf niet zo. Omdat dat niet het enige is wat wij doen. Wij zijn echt een grafische fullservice bedrijf. Het verschil zit ‘m daarin dat wij meerdere disciplines in huis hebben: vormgeving, pre-press, én een drukkerij.’

Van oorsprong is True Colours een grafisch pre-press bedrijf, dat inmiddels zijn vijftienjarig jubileum viert. De veranderingen in de jaren brachten het bedrijf echter (ook) op andere gedachten. ‘Vanuit pre-press geredeneerd wilden we wat eerder bij de klant binnenkomen. We zaten er altijd net tussen; je had een studio, de drukkerij, en wijzelf in het midden. Dus zijn we op het creatieve vlak ook iets gaan aanbieden.’ Naast het eerder binnenkomen, wilde True Colours ook wat ‘later weg’ bij de klant. ‘Dat betekende dat we ook naar drukkerij activiteiten gingen kijken. Daar zijn we een jaar of zes geleden mee gestart, en inmiddels hebben we een serieuze drukkerij.’

Sponsored magazines
De creatieve uitingen van True Colours zijn divers. Allerlei soorten marketingwerk kunnen gemaakt en gedrukt worden, maar met name de sponsored magazines hebben een apart plekje bij het Utrechtse bedrijf. ‘We hebben daar een concept voor, de zogenaamde ‘magazine services’. Deze service biedt de mogelijkheid om documenten tot kwalitatief goede pagina’s te verwerken. Hierbij verwerken wij opgemaakte documenten, digitaal beeld van fotografen, maar ook ‘gewone’ dia’s en foto’s, tot drukgerede PDF aan te leveren bij de drukker. Je kunt ook zeggen: waarom maakt een studio niet zelf een PDF? Omdat het simpelweg niet alleen een PDF maken is; zo gaat het om scans maken, beoordeling en conversie digitaal beeld van de fotografen of kleuren te matchen.’ Het is ‘duidelijk een specialisme van True Colours’.

Maar volgens de directeur is True Colours ook op andere vlakken onderscheidend. ‘Als je kijkt naar de huidige markt, kun je stellen dat het aantal spelers beperkt is tot drie, vier serieuze spelers. En daar bedoel ik niet zozeer mee of ze het kunstje wel of niet kunnen, maar ook of ze grote volumes in een hoge kwaliteit in een korte tijd kunnen produceren. Kijk, heb je overal de tijd voor, dan komt er altijd wel wat moois uit. Maar dat is nou net het probleem. De levertijden zijn niet langer geworden, maar eerder korter, en dat betekent dat je je flexibeler moet opstellen. En dat je de juiste mensen en kennis in huis moet hebben, inclusief een productieproces dat voorspelbaar is.’

Daarnaast is de mobiliteit ook een onderscheidend punt. ‘Voor een tweetal uitgeverijen doen we op de locatie van de klant onze werkzaamheden. Je moet je voorstellen dat we daar een unit huren en daar al zijn pre-press activiteiten doen, en alle studioactiviteiten bieden. Voor de klant is het grote voordeel dat hij zijn eigen productieomgeving bij zich heeft.’ Diephuis is tevreden met de ontwikkeling van zijn bedrijf.

Maar hij ziet nog meer uitdagingen aan de horizon. ‘We krijgen steeds meer met ‘asset management’ te maken. De assets van een uitgeverij zijn onder meer: teksten, beeldmateriaal, noemmaar op. Die hebben we in digitale vorm dan al gebruikt, voor sponsored magazines, een folder, et cetera. Maar diezelfde digitale informatie kunnen we ook voor andere doeleinden gebruiken. Dat betekent dat onze output, nu nog gericht op tijdschriften, evengoed gebruikt kan worden voor internet. Maar we hebben het idee dat dit nog niet ten volle benut wordt door de uitgeverijen - wel dat ze onderkennen dat ze multimediaal moeten uitgeven. Daarin kunnen wij een rol spelen, omdat wij gewend zijn om met grote hoeveelheden digitale data om te gaan.’

'Dikke' tijdschriften
De mogelijkheden en ontwikkelingen zijn dus om over naar huis te schrijven,maar zijn er ook zaken waarvoor je juist niet bij True Colours moet zijn? ‘Onze drukkerij is absoluut niet uitgerust voor ‘dikke’ tijdschriften met hoge oplages. Je hebt drukkerijen die daarin wel gespecialiseerd zijn. Maar daar willen we ook helemaal niet mee concurreren, dat is ons métier niet. Maar het voortraject natuurlijk wél. Voor ons maakt het in die hoedanigheid niet uit of het een sponsored magazine is met een oplage van 1.000 of 300.000. Het pre-press traject, daar gaat het ons om. Als we in dit alles zouden veranderen, dan word je dus drukker. En dat willen we niet. Maar we maken zéker serieus drukwerk.’

Op July 12, 2010


Ingediend door Drukkerij Utrecht

Savannahweg 64, Utrecht