sluiten X

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie

Verpakking ontwerpen? Dit is wat kleuren zeggen

Een goede verpakking wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Het winkelschap is dé plek om de aandacht van de consument te trekken. Dit geldt vooral bij producten met een lage betrokkenheid, denk aan producten die we regelmatig kopen en snel consumeren. Veelal denkt de consument er niet eens bij na wanneer ze een dergelijk product in de winkelwagen doen. Dit gebeurt vrijwel onbewust.

Je hebt maar een paar seconden de tijd!

De consument kijkt gemiddeld vijf tot zeven seconden naar een productverpakking. De focus ligt vooral op de visuele aspecten van de verpakking. Daarom is het verpakkingsontwerp van fast moving consumer good het belangrijkste marketinginstrument. Omdat dit het eerste is wat de consument ziet van jouw product.

Die vijf tot zeven seconden zijn cruciaal. Voor een merk is het daarom belangrijk te weten wat mensen aantrekt en aanzet tot het kopen van het product.

Wat is de juiste kleur voor jouw verpakking?

Een verpakking bestaat uit onderdelen zoals vorm, kleur en grootte. Een van de belangrijkste elementen in een etiket, shrink sleeve of flexibele verpakking is kleur. Tinten hebben impact op onze emoties, dit komt door de associaties die we leggen tussen kleuren en gevoelens. De aantrekkelijkheid en de kwaliteit van het product worden beïnvloed door kleur. De meeste associaties ontstaan door het gebruik van: rood, blauw, groen en zwart.

      Kleuren met karakter

Bij een voedselverpakking wordt voornamelijk gebruik gemaakt van karakteristieke kleuren. Dit zijn tinten die overeenkomen met de smaak van het product of het type product. Zo bevat een groene verpakking vaak een groen product.  

Rood trekt de meeste aandacht en wordt veel gebruikt bij productverpakkingen. Het is een signaalkleur, denk aan een rood verkeerslicht. Rood creëert de illusie dat objecten dichterbij zijn dan ze eigenlijk zijn.

Productverpakking als marketingelement

Een aantrekkelijke verpakking zorgt ervoor dat de consument eerder voor jouw product kiest. Warme kleuren zoals rood, geel of een warme tint in combinatie met een koude tint trekken meer de aandacht dan andere kleurcombinaties.

Op June 8, 2020